De gemeente is momenteel bezig met het opnieuw opstellen van beleid en uitvoering rondom parkeren. Mocht u opmerkingen, irritaties of suggesties hebben, laat het ons weten!
De gemeente is momenteel bezig met het opnieuw opstellen van beleid en uitvoering rondom parkeren. Mocht u opmerkingen, irritaties of suggesties hebben, laat het ons weten!
Ik vind het vreemd dat terwijl er maar ongeveer 1 parkeerplaats per woning is er per woning meerdere parkeervergunningen kunnen worden aangevraagd. Het gevolg is dat de auto’s van bewoners met 2 vergunningen alle plaatsen bezet houden en mensen zoals ik die gewoon moeten werken nooit een plaats kunnen vinden.
Waarom niet maximaal 1 parkeervergunning per woning?
Verder vind ik het heel vreemd dat al het winkelend publiek bij ons in de straat mogen parkeren (Ruiterstraat) terwijl er bij de Omhoeken, de haven, Boschstraat etc. voldoende parkeerplaatsen voor handen zijn. Zelf op zaterdag is er daar ruimte genoeg, maar toch wordt het toegestaan dat zij de plaatsen die toch al zo schaars zijn aan de Ruiterstraat (onnodig) inpikken.
Ik zou voorstander zijn van parkeren voor vergunninghouders in bepaalde straten en zoals hiervoor gesteld maximaal 1 vergunning per woning.
Conclusie wijzigingen parkeerbeleid
– Invoering blauwe zone:
o Goed voor de ondernemers en Zaltbommel.
o Klopt het dat de blauwe zones ’s avonds gratis parkeerplekken zijn?
– Het voorstel is opbrengst neutraal:
o Bewoners, gasten van bewoners en avond bezoekers moeten de verliezen vanwege de blauwe zone compenseren.
– Na 18:00 vergunningsplicht:
o Niet gunstig voor bewoners, gasten van bewoners en restauranthouders.
o Gemeente moet meer kosten maken voor handhaving.
– Opheffen huidige gratis parkeerterreinen:
o De blauwe zone’s zullen vaak snel bezet en vol zijn. Bovendien is het slechts 1 uur. De consument die langere tijd in Zaltbommel wil winkelen moet of veel verder lopen voor gratis parkeren of zal toch betaald moeten parkeren. Dit kan een nadelig effect hebben voor de ondernemers.
o Nadelig voor bewoners. Aanvraag van tweede parkeervergunningen zal enorm toenemen (veel meer dan de huidige 40 wachtende). Bewoners die terug komen vanuit hun werk net voor sluitingstijd zullen nog moeten betalen om een boete te voorkomen, zonde van de tijd.
Winkelleegstand en de daling van het aantal stenen winkelbezoekers zet door. Dit is een landelijke trend die Zaltbommel ook niet voorbijgaat. Ondernemers zien de omzet teruglopen en winkels worden omgebouwd naar appartementen en woonhuizen.
Minder winkelend publiek is niet alleen een strop voor de ondernemers maar ook voor de gemeente Zaltbommel. Deze dreigen ook parkeerinkomsten mis te lopen. Op verzoek van ondernemers zoeken ze een weg om Zaltbommel aantrekkelijker te maken. Een prima oplossing wordt gevonden door blauwe zones in te voeren. Echter mag het niet ten kosten gaan van de parkeeropbrengsten.
Wie moeten dit compenseren? Juist, de bewoners en de lang parkeerders (ook consumenten die enkele uren in Zaltbommel geld uit willen geven!).
De gemeente zou verder moeten kijken dan puur de parkeeropbrengsten neutraal te willen houden. Het Retail landschap veranderd. Ondernemers met stenen winkels moeten het doen met lagere omzet en winsten. Winkelpand eigenaren zien hun verhuuropbrengsten dalen. Maar de gemeente is slim en probeert een daling van parkeerinkomsten te voorkomen. Is dit terecht?
Gelukkig is de gemeente Zaltbommel succesvol in het aantrekken van partijen die baat hebben bij het veranderende Retail landschap. Denk aan grote logistieke spelers die ook sinds kort op het bedrijventerrein in Zaltbommel te vinden zijn zoals DHL en Mainfreight. De gemeentelijke belastingen die deze bedrijven zullen betalen zullen zeker een aanzienlijk deel van de blauwe zone inkomstendaling kunnen compenseren.
Voorstel
– Doorvoeren van blauwe zone om Zaltbommel aantrekkelijk te maken voor kort winkelend publiek.
– Huidige gratis parkeergelegenheden blijven gratis
– Mislopen parkeerinkomsten accepteren, het Retail landschap veranderd en daarmee ook de opbrengsten. De inkomsten uit gemeentelijke belastingen van grote (logistieke) bedrijven compenseren de dalende parkeeropbrengsten.